söndag 1 september 2013

Loppisar på väg mot vårt mål Glasriket del 4

Efter ett litet stopp i Eksjö med en bit mat och lite fika så drog klockan iväg lite. Tror att klockan var runt 17-18 när vi svängde in på denna loppis som till vår glädje hade kvällsöppet. Klev in i en ladugård med en karl bakom disken med rätt butter uppsyn. Vi hittade både det ena och det andra som vi fick lov att ställa på disken för att inte få famnen helt fulla. Vi började prata med karln och han visade sig vara en rolig pajsare som vi skojade mycket med :)

Bland det första jag hittade var en Plantina kruka från Gustavseberg i storlek 2. Verkar finnas i storlek 1-3. Vad betalade jag då för denna? Jo en ynka femma.

Plantina strl 2

En liten vas från Lindshammar köptes för jag hade en större variant som väntade hemma. 15 kronor gav jag för den.

Lindshammar

Denna lilla gröna sköning förbryllar mig lite. Under så finns siffrorna 1573 08 men det sitter också en gammal klisterlapp med ICA över. Jag vart för nyfiken och kunde inte låta den stå kvar. Någon som vet om det är nytillverkat eller om siffrorna kan stå för något? 15kr kostade även denna.

Grön liten vas

Denna hittade jag utan pris och fick fråga hur mycket han ville ha för den. Han svarade att eftersom det är från ett nedlagt glasbruk så ville han ha lite mer för den. 25kr vart priset för en P-O Ström vas från Alsterfors glasbruk ca 9,5 cm hög. Hur lycklig? Jättelycklig!

P-O Ström, Alsterfors

På väg därifrån så såg vi att han faktiskt hade ett utrymme till som vi inte hade kikat i och jag fick syn på massor med trälådor uppe på en loge och hann knappt ställa frågan till han bakom disken förens nej:et kom, han hade nog fått frågan förr ;) Däremot hittade vi en världskarta från 1978 som vi ska sätta upp nålar på som markerar vart vi har varit på våra resor. 20kr betalade vi.

Världen

Jonas har ju lite funderingar på om man skulle ha en lite biodling på tomten så vad passar inte bättre än att iaf börja med dessa tjusiga planscher. 10kr för 2st.

Färgsprakande biodling


//Therese



6 kommentarer:

  1. 25:- för en PO Ström-WOW vilket fynd!

    SvaraRadera
  2. Vilka fina fynd ni gjorde, den där lilla oranga av PO har jag.

    SvaraRadera
  3. Många fina fynd! Vasen av P-O Ström var ju ett riktigt klipp, det hade jag kunnat leva på i många veckor. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett klipp minst sagt :) Den har fått sig en kompis nu, mamma hade en blå lite större P-O Ström vas som nu har fått flytta hem till mig.

      Radera