torsdag 8 augusti 2013

Loppisar på väg mot vårt mål Glasriket del 2

Vi kom rätt sent till Linköping så det vart en snabbkik på stan i jakt på lite att äta och sen sova på hotellet som vi hade bokat. Av vad vi hann se så gillar jag Linköping, det verkar vara en mysig stad som jag kan tänka mig att åka till för en liten weekend.
I och med att vi kom så sent så var ju loppisarna stängda och på söndagen var det inte mycket som skulle ha öppet av second hand affärerna. Jonas satte sig och googla lite på kvällen innan vi skulle lägga oss och hittade en bakluckeloppis i Ulrika som äger rum 4ggr per år. Vi bestämde oss snabbt att den åker vi på.
Tur var väl det, för det var jätteskoj!

En tysk grå/blå vas och en hjärtans gott burk inhandlades av en och samma gubbe. Vasen är ca 17 cm hög. Båda kostade 20 kr styck.

Tysk vas märkt 260-18

Hjärtans gott, SEA glasbruk
En dam stod och sålde mängder med knappar, vet inte hur många lådor hon hade. Jag köpte två rör för 10 kr/rör. Tänkta att ha till inslagning av paket och div pyssel.

Knappar
Av en annan köpte jag armband, det var främst de i trä som jag var ute efter. För en femma så blev dessa tre mina.

Armband
Inunder ett av bordet där ett äldre par stod och sålde så fann jag denna eljusstake i mässing och teak. Inte helt tip top, som ni ser så måste jag limma dit "mässingskopparna" endast en sitter fast. Däremot så fanns alla ljusmanschetter kvar och det är nog inte så vanligt. Hutlösa 10kr fick jag betala för en fullt fungerande ljusstake (de prutade själva ned från hutlösa 15kr) ;)

Mässing och teak
Sist men inte minst hamnade vi hos en karl som hade lite mer fancy prylar. Bland annat en knopp till en dörr som jag visste att jag ville ha men visste inte riktigt vart den skulle placeras. Väl hemma så fick den sin givna plats på dörren till gästtoaletten. 40kr fick jag betala utan pinnen i mitten (den hittade vi på loppisen efter)

Glasknopp

Det som egentligen drog mina ögon till denna säljare var en väska. Han skulle ha rätt mycket för den så det var under tiden som jag satt där på huk och tvekade som jag fick syn på knoppen. Han såg väl min tvekning över väskan och han sa "tyvärr så får du inte pruta på väskan och skulle det vara så så har jag redan ett annat bud på den". Men den var ju så fin! Så såklart så var det jag som kom hem med den.

Urtjusig detalj

Massa små fack

Detta var också resans dyraste loppis inköp, 150kr fick jag ge. Säljaren berättade att hans kompis hade haft en exakt likadan men att han hade använt sin till diamanter som han jobbade med att sälja. Min vet jag inte vad han hade använt till men det kommer nog bli smycken i alla fall om än inte diamanter.

Väl hemma så sitter jag och läser ikapp alla bloggar som har uppdaterats under tiden vi har varit borta. Kikar in hos Teak och orkidéer och det visar sig att vi har varit på samma loppis vid samma tidpunkt för de Iittala sakerna hon köpte kikade jag på och konstaterade precis som hon att gu vad billigt. Inget jag behövde så jag tänkte att jag tar ett varv till och ser om de är kvar så kanske det blir ett köp. De var inte kvar ;)


//Therese


2 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Oj vad mycket du hittade i Ulrika. Mest avundsjuk blev jag på adventsljusstaken för tio kronor, det var attans att jag inte såg den innan dej... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jadu det vart en hel del :) De var så söta farbrorn och tanten som sålde ljusstaken, jag hade ingen tanke på att pruta och så vips så hade de prutat själva.

      Radera