torsdag 15 augusti 2013

Loppisar på väg mot vårt mål Glasriket del 3

Någonstans mellan Ulrika och Eksjö, in på en liten grusväg och upp till en gård med rött hus och röda uthus hittade vi en mysig loppis med mycket fina saker.
Därifrån kom vi hem med en orange lykta med mönster liknandes Nils Johan men jag är osäker på om det är det. Denna kommer hur som passa fin fint i vårt uterum (när vi byggt ett nästa sommar).

Orange lykta

Tre stora ljusmanschetter (de mäter nästan 20cm i diameter) som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med ännu. Jag har en tanke om att de kan bli något annat än just manschetter, kanske sätta upp de på väggen ihop massa ramar?

Ljusmanschetter

Denna elljusstake vart jag överlycklig när jag hittade, den är ju bara för tjusig. Det jag inte hade en tanke på var att det faktiskt saknades själva ljushållarna men jag har googlat lite och hittat att det finns att köpa nya så det ska nog inte bli några problem.

Elljusstake

Ett underlägg från Gabriel. Om jag kan tyda stämpeln rätt så är den mellan 1925 och 1958. Någon som kan verifiera?





Underlägg från Gabriel

Ringar kan man inte få för många av så denna tjusiga i form av en stor blomma fick självklart följa med hem.

Ring

Sist men inte minst så hittade jag två äggkoppar i serien Acapulco från Villeroy & Boch. Mönstret gör en ju så himla glad! Inne hos Retrolyckan som också har fyndat äggkopparna för inte alls länge sedan så kan jag läsa att stämpeln under ska helst vara blå för då är de från den tidiga produktionen och inte från en relansering från åttiotalet som de hade varit om de haft en brun stämpel. Mina har en blå stämpel.

Acapulco

Villeroy & Boch

Blå stämpel

Allt detta fick jag för 160kr och extra glad är jag över elljusstaken och äggkopparna. En pinne till glasknopparna hittade vi också här så att det vart komplett.


//Therese


4 kommentarer:

  1. Visst finns det nya ljushållare! De gamla åldras och spricker, vi köpte nya till vår taklampa, det blev jättebra! Det finns till och med olika nyanser :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perfekt! Det ska bli så roligt att pynta med de två nya ljusstakarna till jul :)

      Radera